logo

XXI Quintilis AD

A korinthosi diolkos és az Isthmos átvágása

Korinthosnak volt még egy különlegessége, amely egyedi lehetőséget nyújtott a hajózás megkönnyítésére. A Korinthosiés az Isthmosi-öböl közötti szűk földszoros (Isthmos) áthidalására valamikor az archaikus korban (talán Periandros tyrannos idején) elkészítettek egy hajóvontató utat, a diolkost. A csúszdát háborús időkben a flotta átvontatására használták (Augustus az actiumi csata után 260 liburnust vontattatott át rajta), de később kereskedelmi célokra is igénybe vették. Az összességében 6-8 km-re becsült csatorna mintegy 1100 méteres hosszát tárták fel a régészek eddig, a Korinthosi-öböl környékén.
A 3,4-6 m széles utat mészkőlapokkal burkolták. A hajókat valamiféle görgős szerkezeten guríthatták át az egyik öbölből a másikba. A kutatók úgy számolták, hogy 180 ember 3 óra alatt áthúzhatott egy 38 tonna súlyú hajót. A diolkos az első századtól kezdve eltűnik a forrásokból, valószínűleg átvette helyét a Nero által megkezdett, de csak később megépített Korinthoszi-csatorna. Nero kísérletéről Lukianos írt remek szatírát a 2. század elején. Ebben így írja le a tervezett vállalkozás remélt hasznát:
„A húsz stadion széles Isthmos átvágásával a hajósok számára lehetővé tette volna, hogy kiküszöböljék a Peloponnésos mentén, a Maleai-öblön átvezető kerülőutat. Így föllendítette volna a kereskedelmet is, ami egyaránt hasznos lett volna a tengerparton és a szárazföld belsejében fekvő városoknak, hisz az utóbbiak is élvezik a gyümölcsét, ha a tengerparti településeknek jól megy a soruk.”

Nerót végül azzal tántorították el feltett szándékától, hogy bizonyos tudósok bebeszélték neki: a tenger szintje nem egyforma magas, és a csatornánk keresztül a Korinthosi-öböl vize elárasztja majd a Megarai-öblöt, és egész Aigina víz alá kerül.



Forrás: Grüll Tibor A Római Birodalom történeti földrajza 5 Gazdasági földrajz